Nie lubisz załatwiania formalności w urzędach? Nie masz na to czasu ani cierpliwości? Istnieje proste rozwiązanie tego problemu.
Załóż profil zaufany i załatwiaj sprawy urzędowe przez internet.

Profil zaufany
– co to jest i do czego służy?

Profil zaufany jest środkiem identyfikacji elektronicznej. Jest to zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w internetowych usługach podmiotów publicznych tj. urzędy, placówki ochrony zdrowia, sądy, rejestry karne itp. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL.
Profilem zaufanym może się posługiwać tylko jego właściciel. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.

Za pomocą profilu zaufanego skutecznie potwierdzisz swoją tożsamość w internecie oraz podpiszesz wniosek, który następnie możesz wysłać elektronicznie.

Sposoby zakładania profilu zaufanego.

Wejdź na stronęhttps://pz.gov.pl/pz/registerMainPagei wybierz jedną z metod:

  • za pomocą internetowego konta bankowego
    Niestety, tylko kilka znanych banków oferuje tę możliwość. Kliknij w ikonę swojego banku i postępuj zgodnie z instrukcjami.
    Jest to szybki i łatwy sposób zakładania profilu.
  • za pomocą wniosku online, który potem potwierdzisz w wybranym urzędzie tj. w ZUS-ie, w urzędzie skarbowym lub wojewódzkim. https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList – tu sprawdzisz, gdzie najbliżej potwierdzisz swój wniosek
  • za pomocą wniosku online, który potwierdzisz podczas wideo rozmowy z urzędnikiem, we wniosku podajesz, z jakiej aplikacji do rozmowy skorzystasz, np. Skype, Messenger.
    Przed rozmową przygotuj swój wniosek z numerem oraz swój dowód osobisty.
    W ten sposób możesz uzyskać tymczasowy profil zaufany, ważny przez 3 miesiące. Ten sposób zakładania sprawdza się w szczególnych sytuacjach np. pandemii, kiedy większość urzędów jest nieczynnych i nie ma gdzie potwierdzić wniosku o profil.
  • za pomocą najnowszego dowodu osobistego, tzw. e-dowodu, który posiada warstwę elektroniczną oraz chip tj. w kartach płatniczych. Dzięki temu w dokumencie zapisane są nasze dane osobowe. Przygotuj czytnik e-dowodu i zainstaluj oprogramowanie do obsługi e-dowodu.
Strona główna platformy ePUAP
Strona główna platformy ePUAP

Co to jest ePUAP
i do czego służy?

Jest to Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej.służąca do komunikacji obywateli i przedsiębiorców z jednostkami administracji publicznej.
Użytkownikami ePUAP są zarówno jednostki administracji centralnej, jak i samorządy, a wśród nich urzędy gmin. Każdy z tych podmiotów posiada tzw. elektroniczna skrzynkę podawczą, do której przesyła się dokumenty i wnioski drogą elektroniczną.

Wśród usług oferowanych przez ePUAP jest także Profil Zaufany, który umożliwia urzędnikom zidentyfikowanie wnioskodawcy.
Elementem profilu jest Podpis Zaufany. Dzięki temu narzędziu możesz składać pisma elektroniczne bez konieczności stosowania płatnego podpisu kwalifikowanego.  Wystarczy, że zalogujesz się na swój profil zaufany, wybierzesz zakładkę podpisu, a potem wpiszesz kod autoryzacyjny, przesłany smsem na Twój telefon.

Od czego zacząć korzystanie z ePUAP?

Najpierw musisz założyć swoje konto na ePUAP. Wygląda ono podobnie do konta na poczcie elektronicznej. Gdy masz już swoje konto i swój profil zaufany, możesz załatwiać swoje sprawy urzędowe za pomocą internetu.

Odszukaj w katalogu sprawę, którą chcesz załatwić. Wybierz urząd lub inny podmiot publiczny, właściwy administracyjnie. Dalej postępuj zgodnie z instrukcjami. W zależności od wybranej sprawy, wyświetli Ci się formularz do wypełnienia. Po zakończeniu wypełniania kliknij zakładkę podpisz profilem zaufanym. Możesz też wysłać pismo ogólne do urzędu. Dokument taki przygotujesz w edytorze tekstu, a potem wybierzesz go w przeglądarce dysku na stronie platformy. W podobny sposób możesz wybrać załączniki do swojego pisma.

Inne platformy internetowe, z których warto korzystać
  • https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/
    Na tej stronie możesz wysłać wniosek o założenie swojej firmy. Jeśli już jesteś przedsiębiorcą, możesz pobrać tu zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej.
  • PUE ZUS Wejdź na stronę https://www.zus.pl/pue i zarejestruj swoje konto. Będziesz mógł sprawdzić dane na temat swojego ubezpieczenia. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, zainstaluj bezpłatną aplikację ePłatnik. Za jej pomocą będziesz mógł zgłosić swoich pracowników do ubezpieczenia i załatwić mnóstwo innych spraw, np. zaświadczenie o niezaleganiu z opłatą składek.
  • https://obywatel.gov.pl/ Na tej stronie możesz min. zgłosić zmianę zameldowania, zgłosić urodzenie dziecka, pobrać odpis aktu stanu cywilnego, złożyć wniosek o wymianę dowodu osobistego. Możesz także sprawdzić historię pojazdu, ilość punktów karnych i pobrać zaświadczenie o niekaralności.
  • podatki.gov.pl Na tej stronie rozliczysz podatki w systemie e-deklaracje, nie tylko dochodowy i VAT, ale też podatek od czynności cywilnoprawnych i od spadków i darowizn.
  • https://empatia.mpips.gov.pl/ Możesz tu złożyć wniosek o świadczenia 500+, oraz o wydanie Karty Dużej Rodziny
  • https://www.praca.gov.pl/ Na tej stronie bezrobotni mogą się zarejestrować i złożyć wniosek o zasiłek
  • https://ekw.ms.gov.pl/eukw_ogol/menu.do Z elektronicznych ksiąg wieczystych skorzystasz,kiedy będziesz chciał sprawdzić zawartość księgi, albo pobrać odpis z księgi, jeśli znasz jej numer.
  • https://www.biznes.gov.pl/pl To niezbędnik każdego nowoczesnego przedsiębiorcy. Przeczytasz to, jak prawidłowo prowadzić dokumentację podatkową firmy. Zarejestrujesz przez internet firmę w CEIDG, a także uzyskasz np. zaświadczenie o statusie płatnika VAT.
Problemy przy elektronicznym załatwianiu spraw urzędowych.

Urzędnicy z Ministerstwa Cyfryzacji bardzo chcieli ułatwić nam załatwianie online formalności w urzędach. W praktyce… no cóż, petenci natrafiają na mnóstwo problemów technicznych.
Obsługa platform nie jest zbyt intuicyjna. W przeglądarkach brakuje nazw niektórych urzędów w konkretnych miastach.
Z podpisaniem i wysłaniem pism drogą elektroniczną, mają problemy nawet osoby ogólnie ogarnięte w kwestii obsługi różnych programów komputerowych.

Platforma ePUAP najlepiej działa w przeglądarce Microsoft Edge.
W innych niestety często program zawiesza się i wyskakują komunikaty o błędach.
W razie problemów technicznych z obsługą tej platformy, warto poczytać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Mimo wszystko polecam założyć profil zaufany, bo jednak wiele spraw można załatwić z domu i o dowolnej porze.
No chyba, że ktoś bardzo lubi wizyty w urzędach.


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.