Jak rozreklamować pensjonat?
Jak przyciągnąć gości do niedawno założonego pensjonatu? Sposobów jest kilka, a na obłożenie obiektu mają wpływ różne czynniki. Marketing w hotelarstwie bywa sporym wyzwaniem, zwłaszcza w przypadku nowo powstałych obiektów. Skuteczność działań marketingowych zależy od tego, czy właściciel zna swoją grupę docelową i potrafi do niej dotrzeć. Co zrobić, jeśli w wysokim sezonie pokoje są puste? Jak zachęcić turystów do przyjazdu? Jeśli nie turyści, to kto może być klientem obiektu? W tym wpisie znajdziesz odpowiedzi na powyższe pytania i przykłady content marketingu w hotelarstwie.
Marketing w hotelarstwie. Od czego zależy obłożenie pensjonatu?
Po pierwsze od tego, jak długo obiekt działa. Najtrudniejsze zadanie mają nowe pensjonaty, mało jeszcze znane wśród turystów. W tym przypadku warto zaplanować długofalową strategię marketingową. Twój pensjonat działa co najmniej od kilku lat, a mimo to gości jest niewielu? Powodów tego stanu rzeczy może być kilka, a są to:
- niewłaściwa, niewdrożona strategia marketingowa lub brak strategii (patrz niżej);
- słaba oferta i jakość obsługi, a co za tym idzie, niekorzystne opinie w Internecie;
- źle dobrana grupa docelowa lub kanał dotarcia do tej grupy;
- niekorzystne położenie pensjonatu i brak okolicznych atrakcji;
- brak pomysłów na to, jak przyciągnąć gości po sezonie turystycznym.
Strategia marketingowa dla nowo otwartego pensjonatu
Jak przyciągnąć gości do pensjonatu? To pytanie zadają sobie przede wszystkim właściciele nowych obiektów noclegowych. Kluczem do sukcesu jest opracowanie dobrej strategii marketingowej. Jeśli masz przed sobą takie wyzwanie, to zacznij od ciekawej wizualnie strony internetowej. Jednocześnie stwórz wizytówkę firmy w Google Maps i wklej mapkę na stronę internetową obiektu. Równie istotna jest obecność w social mediach. Tu ważne są posty zachęcające do komentowania, jak również filmy, rolki i zdjęcia pokoi oraz okolicznych atrakcji i lokalnych wydarzeń kulturalnych. Świetnym sposobem na dotarcie do klientów jest reklama na profilach społecznościowych. Aby była skuteczna, trzeba odpowiednio stargetować grupę docelową, a reklamę skierować na witrynę firmową z ofertą.
Zainwestuj w ładną i funkcjonalną stronę internetową
Strona internetowa pensjonatu powinna zawierać:
- przyciągający uwagę nagłówek na stronie głównej,
- przejrzystą ofertę z cennikiem,
- dobrej jakości zdjęcia recepcji, hotelowej restauracji, pokoi, łazienek i okolicy,
- opis okolicznych atrakcji,
- blog.
Równie ważne są profesjonalne teksty na stronie, napisane językiem korzyści, z wykorzystaniem perswazyjnych technik, które zamienia czytelnika w klienta obiektu. Olbrzymie znaczenie ma znajomość zasad SEO, w tym odpowiedni dobór fraz kluczowych. Dużo korzyści przynosi prowadzenie bloga z wpisami na temat okolicznych atrakcji, panoram, porad odnośnie zwiedzania. Ciekawe wpisy często zachęcają czytelników do przyjazdu i skorzystania z oferty. Blog to jeden ze sposobów na wypozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwarki. Drugi skuteczny sposób to budowanie linków zewnętrznych, a konkretnie publikacja artykułów sponsorowanych z linkami, kierującymi czytelnika na stronę internetową obiektu lub bezpośrednio do oferty. W tym przypadku niezbędny jest profesjonalny copywriting turystyczny. Powierz to zadanie osobie, która zna branżę i techniki perswazyjnego pisania.
Zadbaj o wysoką jakość świadczonych usług
Jeśli pokoje będą kiepsko wyposażone, niedokładnie posprzątane, a personel nie zadba o gości, to najlepszy marketing nie pomoże rozreklamować obiektu. To samo zresztą dotyczy innych produktów i usług w turystyce. Niezadowoleni goście zostawią kiepskie opinie w Internecie, a te nie zachęcą kolejnych turystów do rezerwacji. Jednym z częstych błędów hotelarzy jest chaos w rezerwacjach miejsc, pomyłki w zapisywaniu terminów czy nieoczekiwane zamiany pokoi. Takie sytuacje nie powinny się zdarzać. Dlatego już od pierwszych dni działalności dopilnuj, aby system rezerwacji działał bez zarzutu, a gościom niczego nie brakowało. Reaguj na wszelkie ich uwagi i staraj się nie dopuszczać do sytuacji, gdy goście zamieszczają w sieci negatywne opinie. Jeśli klienci zgłaszają reklamacje, to załatwiaj je od ręki pozytywnie.
Popraw ofertę i zainwestuj w atrakcje dla gości
Zastanów się, czy turyści nocują w obiektach, które są Twoją konkurencją? Jeśli tak, to masz gorszą ofertę lub nieadekwatną cenę do jakości usług. Jeśli nie masz konkurencji, bo np. pensjonat położony jest w małym miasteczku, to zapewne brakuje tam atrakcji turystycznych lub nie są one rozreklamowane. Inna opcja, to stworzenie tychże atrakcji. Może to być rodzinny park rozrywki w sąsiedztwie pensjonatu albo strefa Spa & Wellness z basenem i jacuzzi. Sporą popularnością cieszą się oferty warsztatów rozwoju osobistego, treningów jogi oraz sale na konferencje biznesowe i szkolenia firmowe. Jak się za to zabrać? Możesz zainwestować własne środki, postarać się o dofinansowanie lub znaleźć wspólnika biznesowego. Wiele kontaktów biznesowych pozyskasz, udzielając się w grupach tematycznych w social mediach.
Marketing w hotelarstwie – jak zwiększyć obłożenie?
Jeśli turyści nie nocują w Twoim pensjonacie, to rozważ poniższe kwestie.
Czy wybrałeś odpowiednią grupę docelową?
Nie zawsze turyści są grupą docelową dla konkretnego obiektu. Jeśli turyści nie przyjeżdżają, bo oferta jest mało atrakcyjna, to rozważ reorganizację pensjonatu w hotel pracowniczy. W miejscowościach ze znanym sanktuarium grupą docelową mogą być wycieczki parafialne seniorów czy stowarzyszeń katolickich. Jeśli miasto ma status uzdrowiska, to warto opracować ofertę noclegową dla rodzin, które przyjeżdżają w odwiedziny do kuracjuszy. Dobrym rozwiązaniem będzie też organizacja wieczorków tanecznych dla kuracjuszy.
Czy dotarłeś z marketingiem do swojej grupy docelowej?
Nie wszyscy początkujący hotelarze mają tę świadomość, że kanały dotarcia do poszczególnych grup docelowych różnią się od siebie. Chcesz trafić z ofertą uczestników pielgrzymek religijnych? W tym przypadku social media to za mało. Lepsze efekty osiągniesz, publikując artykuły sponsorowane w czasopismach religijnych i na witrynach o treściach tego rodzaju. Możesz też wysłać propozycje współpracy biurom podróży, które specjalizują się w organizacjach wycieczek do miejsc kultu religijnego.
Czy oferta pobytu jest atrakcyjna, a jej jakość adekwatna do ceny?
Goście przyjeżdżają do pensjonatu, aby odpocząć w komfortowych warunkach. Możesz zachęcić ich do przyjazdu, oferując dodatkowe usługi, takie jak relaks w strefie SPA & Wellness, wypożyczalnia sprzętu sportowego czy rabat do pobliskich term. Czasami wystarczy zaktualizować cennik i trafić z ofertą do odpowiednich osób. Jeśli pokoje noclegowe przypominają te ze schronisk turystycznych, to obniż ceny i zleć pozycjonowanie strony na frazy tanie noclegi w (tu podaj nazwę miejscowości). Oferujesz wyżywienie, wysoki standard pokojów oraz dostęp do basenu i strefy relaksu? W tym przypadku należałoby wypozycjonować stronę na frazy: apartamenty z wyżywieniem, noclegi z basenem i SPA, hotel z basenem i restauracją, podając przy tym nazwę miejscowości.
Skuteczny marketing w hotelarstwie wymaga złożonych działań i doświadczenia ale przede wszystkim troski o wysoką jakość oferowanych usług. Zadowoleni goście to skuteczna reklama hotelu i pensjonatu, bo większość z nich wróci do Ciebie albo zachęci do przyjazdu swoich przyjaciół.
0 komentarzy