Masz pomysł na biznes i chcesz zarejestrować swoją działalność gospodarczą? Dobrze się do tego przygotuj, aby Twoja firma rozwijała się i przynosiła Ci zyski. Sprawdź, czy znajdziesz klientów na swoje produkty i usługi? Podlicz stałe koszty prowadzenia firmy. Zastanów się, czym Twoja oferta wyróżnia się wśród konkurencji? Swoje wyliczenia i pomysły opracuj w formie biznesplanu.

Biznesplan – kiedy jest konieczny?

Ten dokument musisz mieć, jeśli starasz się o dotacje na otwarcie firmy lub pożyczkę z banku. Dla tych instytucji powinieneś przygotować profesjonalne i obszerne opracowanie. Urzędnicy będą analizować biznesplan i skrupulatnie sprawdzać opłacalność Twojego biznesu. Ty też na pewno nie chcesz, aby Twoja firma po roku czy po kilku latach zbankrutowała. Postaraj się więc rzetelnie opracować swój biznesplan i przekonać siebie oraz inwestorów, że Twój pomysł na biznes to strzał w dziesiątkę. Jeśli nie potrzebujesz dotacji ani kredytu, to także przyda Ci się biznesplan, choć nie musi już być taki “wypasiony”. Ten dokument będzie w pewnym sensie planem rozwoju Twojej firmy.

Jak się przygotować do napisania biznesplanu?

Zbierz informacje, które zamieścisz w tym dokumencie. Ustal, ile pieniędzy potrzebujesz, aby zacząć działalność? Jeśli dostaniesz dotacje lub kredyt, to na co przeznaczysz te pieniądze? Czy konieczne są jakieś maszyny, lokal, licencje? Czy zatrudnisz pracowników, a jeśli tak to ilu i na jakich stanowiskach? W jaki sposób chcesz dotrzeć ze swoją ofertą do odbiorców?

Dobrze by było gdybyś zrobił/ zrobiła badanie rynku zbytu Twoich produktów, aby upewnić się, czy na pewno będziesz miał/miała klientów. Możesz do tego wykorzystać media społecznościowe i na przykład stworzyć ankietę na grupach lokalnych z pytaniem, ile osób skorzystałoby z Twoich usług lub zrobiło u Ciebie zakupy? Sporządź listę dostawców, którzy dostarczą Ci towar lub materiał do produkcji. Sprawdź ceny dostaw. Pomyśl, jak Ty dostarczysz towar do swoich klientów? Czy musisz na przykład mieć auto dostawcze albo umowę z firmą kurierską?

Wymień cechy, które wyróżniają Twój produkt lub usługę wśród podobnych w okolicy? Pomyśl, jakie ceny sprzedaży ustalisz? Podlicz, ile  produktów możesz sprzedać w ciągu miesiąca, kwartału i roku? Jakie będziesz miał/miała stałe koszty, czyli opłaty za media, czynsz za lokal, składki na ubezpieczenie? Notuj te dane i wyliczenia, bo będę Ci potrzebne.

Biznesplan – struktura dokumentu

  • Streszczenie:
    Określ cel swojego przedsięwzięcia i motywy założenia firmy. 
  • Charakterystyka firmy oraz kompetencji jej założyciela:
    – forma prawna i forma opodatkowania
    – cele działalności firmy na najbliższe lata
    – uzasadnienie wyboru branży
    – opis kompetencji założyciela
  • Charakterystyka produktu lub usługi:
    – cechy i zalety produktu, dostępność na rynku
    – koszt wytworzenia i cena sprzedaży
    – zapotrzebowanie na rynku na produkt (usługę)
  • Analiza otoczenia konkurencyjnego
    Czy w okolicy działają już podobne firmy do Twojej, a jeśli tak, to w jaki sposób chcesz z nimi konkurować?
  • Analiza SWOT
    SWOT to skrót od angielskich słów, które w tłumaczeniu oznaczają mocne i słabe strony przedsięwzięcia, szanse i możliwości rozwoju oraz zagrożenia dla sprawnego funkcjonowania firmy. 
  • Plan działań marketingowych
    W jaki sposób chcesz dotrzeć ze swoją ofertą do odbiorców? Jak chcesz rozreklamować swój produkt (usługę)? Ile to będzie kosztowało?
  • Plan działalności operacyjnej:
    – określenie cen sprzedaży
    – opis procesu produkcji lub sposobu świadczenia usługi, jeśli to jest nowość na rynku, to zaznacz tę innowacyjność,
  • Plan finansowy przedsięwzięcia:
    Określ koszty rozpoczęcia źródła finansowania. Czy masz swój wkład finansowy w to przedsięwzięcie? Czy planujesz kolejne inwestycje w firmie i skąd weźmiesz na nie fundusze?

Cechy dobrego biznesplanu

Prawidłowo opracowany biznesplan powinien być:

  • czytelny i przejrzysty – dokument, który mamy przedłożyć w urzędzie lub w banku, powinien być napisany językiem zrozumiałym dla osób, które nie znają Twojej branży, a także mieć stronę tytułową, streszczenie, spis treści i ponumerowane strony;
  • obiektywny – spróbuj popatrzeć na swój pomysł okiem niezależnego obserwatora, dzięki temu będziesz mógł/mogła obiektywnie ocenić mocne i słabe strony swojego przedsięwzięcia;
  • wiarygodny – dokument powinien zawierać realne dane statystyczne, badania rynku oraz wskazywać na ewentualne trudności w funkcjonowaniu firmy;
  • pożyteczny i przydatny – dobry biznesplan pozwoli Ci przewidzieć orientacyjną kwotę przychodów i kosztów, problemy z płynnością finansową, określi sposoby przetrwania kryzysu, a co za tym idzie, pomoże Ci odnieść sukces;

Opracowanie porządnego biznesplanu to tylko jeden z elementów poprzedzających rozpoczęcie działalności gospodarczej. Zanim zarejestrujesz swoją małą firmę, musisz zdecydować w jaki sposób będziesz się rozliczać z fiskusem? Poprowadzisz swoją księgowość samodzielnie, zatrudnisz księgową, a może wybierzesz ofertę jednego z lokalnych biur rachunkowych? To są bardzo ważne kwestie, ale i tak najważniejszy jest dobry pomysł na biznes. Jeśli wymyślisz taki produkt lub usługę, które trafią w potrzeby klientów i jeśli dotrzesz do nich ze swoją ofertą, to już możesz gratulować sobie sukcesu. 


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *